Czytelnia
Maria Łoś, Czy feminizm wyzwolił kobiety Ameryki Północnej?, WIĘŹ 1993 nr 1.
Na przykład, kiedy Kanada wprowadziła w roku 1985 Kartę Praw Człowieka (jako część Konstytucji), dzięki dramatycznej kampanii grup kobiecych znalazła się w niej klauzula zapewniająca równość praw kobiet i mężczyzn, jak i ich równość wobec prawa i w prawie (czego dotychczas nie osiągnęły kobiety w Stanach Zjednoczonych). Z czasem okazało się, że na tej podstawie mężczyźni (mający większe ekonomiczne możliwości pokrywania kosztów procesowych) zaatakowali (skutecznie) wiele praw i decyzji wywalczonych przez ruch kobiecy, których celem było przybliżenie faktycznej równości kobiet przez uwzględnienie i neutralizowanie skutków długotrwałej dyskryminacji (np. pewne wytyczne w dziedzinie zatrudnienia bądź ograniczenie prawa adwokatów do poruszania kwestii reputacji lub seksualnej przeszłości ofiary gwałtu). Po trzech latach obowiązywania Karty, spośród 591 przypadków sądowego odwołania się do artykułów zabraniających dyskryminacji (na różnym tle), tylko 17 było wniesionych przez członków grup społecznie i ekonomicznie upośledzonych (jak kobiety, inwalidzi, autochtoni lub mniejszości etniczne), których ochronie artykuły te miały służyć.
Mimo znacznego wpływu amerykańskich idei feministycznych na kształtowanie się feminizmu w Kanadzie, rozwój ruchu feministycznego przebiegał w tych krajach bardzo różnie. W Stanach Zjednoczonych był to ruch całkowicie niezależny od państwa i przeciwko niemu skierowany, podczas gdy w Kanadzie (w zgodzie z jej historyczną tradycją i charakterem) państwo wcześnie zaakceptowało ruch feministyczny, stwarzając mu formalne i finansowe podstawy działania. W ten sposób władze kanadyjskie zobowiązywały się słuchać dezyderatów kobiecych i w jakiejś mierze je uwzględniać, osiągając pośrednio kontrolę nad znacznymi obszarami feministycznej aktywności.
Już w 1967 roku ówczesny premier kanadyjski – naciskany przez rozmaite organizacje kobiece – powołał Królewską Komisję do Zbadania Kwestii Pozycji Kobiet. Komisja wędrowała przez trzy lata po Kanadzie organizując zebrania i zbierając opinie kobiet różnych regionów i środowisk. W 1970 roku Komisja przedłożyła rządowi raport zawierający 167 dezyderatów dotyczących konkretnych zmian koniecznych do stworzenia prawnych, politycznych i ekonomicznych podstaw dla równouprawnienia kobiet. Rekomendacje dotyczyły głównie zmian w takich dziedzinach jak zatrudnienie, oświata i prawo rodzinne. Rząd podjął pewne kroki w kierunku realizacji około jednej trzeciej spośród zgłoszonych żądań. W praktyce jednak nie zawsze były to kroki skuteczne lub wystarczające. Ponadto rząd powołał ministra do Spraw Kobiet i Radę Doradczą do Spraw Kobiet. Rada ta do dziś odgrywa bardzo ważną rolę, pośrednicząc między organizacjami kobiecymi a rządem i interweniując, oficjalnymi, biurokratycznymi kanałami, kiedy polityka rządu zdaje się zagrażać konkretnym interesom kobiet. Sponsoruje też badania, publikacje i liczne kampanie informacyjne.
Rok 1975 – ogłoszony przez Organizację Narodów Zjednoczonych Międzynarodowym Rokiem Kobiet – stworzył nowe możliwości dla oficjalnej działalności spontanicznie narastającego ruchu kobiecego. Rząd federalny w Kanadzie zobowiązał poszczególne ministerstwa do podjęcia inicjatyw na rzecz równouprawnienia kobiet i odpowiedniego zrewidowania ich aktualnych programów działania. W kilku przypadkach znane feministki, które z zewnątrz usiłowały wywrzeć wpływ na poczynania ministerstw w tym zakresie, zostały zaproszone do współpracy i tym samym włączone – w roli płatnych ekspertów - w biurokratyczne struktury rządowe.
poprzednia strona 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 następna strona