Czytelnia

Dialog chrześcijańsko-muzułmański

Mutfi Mustafa Cerić, Islam w Europie czy islam europejski, WIĘŹ 2005 nr 11.

Myślę, że w Europie Zachodniej muzułmanie mają więcej przyjaciół niż wroów. Chcę zapewnić, że również Państwo mają w świecie muzułmańskim więprzyjaciół niż wrogów. Co więc powinniśmy zrobić? Powinniśmy dbać o naprzyjaciół. Nie powinniśmy poświęcać zbyt wiele czasu tym, którzy nieą przede wszystkim siebie, a poza tym świata.

Piszę właśnie deklarację muzułmanów europejskich. Kieruję ją do Unii Eurodo muzułmanów mieszkających w Europie i do świata muzułmańskiego. Jestem przekonany, że moim obowiązkiem jako europejskiego muzułmanina jest powiedzenie Unii Europejskiej bardzo jasno i w sposób jednoznaczny, że przestrzegamy praworządności i praw człowieka. Nie odstąpimy od tych wartości, óre wszyscy podzielamy. Ponieważ Europa zapłaciła ogromną cenę krwi za wartości, nikt nie ma prawa grać na tym, o co walczyły przeszłe pokolenia.

My, europejscy muzułmanie, oczekujemy w zamian od Unii Europejskiej doceniania tych wartości, które nam są potrzebne, a więc wartości życia, religii, wolności, własności i godności. Z tych pięciu wartości chcemy korzystać tak jak inni Europejczycy, aby w moim kraju nie zdarzył się żaden holokaust ani żadne ludobójstwo.

Nasze przesłanie jako europejskich muzułmanów jest następujące: nie mówmy o wolnościach — mówmy o odpowiedzialności. Niech Europa zrozumie, że jeśli będziemy odpowiedzialnymi obywatelami Europy, to zasłużymy w ten sposób na wolność. Musimy naszą odpowiedzialność pokazać w sposób bardzo odważny. Pamiętajmy, że nie ma przy tym żadnej cudownej recepty n sukces. Nie ma sposobu zadowolenia wszystkich w świecie muzułmańskim, ale możemy zadowolić Boga i w pokoju żyć w Europie.

Chcielibyśmy również wystać przestanie do świata muzułmańskiego. Jesteśmy częścią społeczności światowej. Mamy też pewne szczególne cechy w Europie. Mamy prawo być europejskimi patriotami, tak samo jak każdy muzułmanin swoim kraju — w Egipcie, Pakistanie czy gdziekolwiek indziej. Jesteśmy europejskimi patriotami i mamy prawa i obowiązki, które się z tym wiążą. Mamy własne, europejskie doświadczenie islamskie. Nie oznacza to innego islamu, ale właśnie inne doświadczenie, którym się cieszymy. Uważamy, że z Europy też można pójść do nieba — nie potrzeba w tym celu jechać na Wschód. Droga do nieba prowadzi również przez Europę.

Ponieważ pochodzę z Bośni, nauczyłem się tam dwóch rzeczy, którymi chcę się podzielić. Po pierwsze, tolerancja to oznaka siły, a żądanie zemsty jest pierą oznaką słabości. Silni są tolerancyjni — słabi nie, ponieważ sami nie wieą, kim są.

Po drugie — wystarczy jedna minuta, żeby uczynić z kogoś wroga, potrzeba natomiast całego życia i miłości, żeby zdobyć sobie przyjaciół. Zamiast czynienia wrogów w minutę, zdobywajmy przyjaciół na cale życie. Ten, kto zobaczy, że go kochamy, stanie się naszym przyjacielem. A ja jestem waszym przyjacielem.

Mustafa Cerić

tłum. Katarzyna Turska (KAI)

Mustafa Cerić — Reis-ul-Ulema — przewodniczący Rady Ulemów, wielki mufti Bośni i Hercegowiny, duchowy przywódca bośniackich muzułmanów podczas wojny w byłej Jugosławii. Była imamem także w USA, uzyskał doktorat Uniwersytetu w Chicago.

poprzednia strona 1 2 3

Dialog chrześcijańsko-muzułmański

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?