Czytelnia

Kościół w Polsce

Przemiany współczesnego społeczeństwa

Zbigniew Nosowski

Zbigniew Nosowski, Jak szukać jedności w podzielonym Kościele, WIĘŹ 1998 nr 12.

Wiadomo, że w papieskiej inicjatywie rachunku sumienia Kościoła nie ma nic z samobiczowania. W świecie ducha przecież przyznanie się do błędów i słabości jest drogą do oczyszczenia i podjęcia z nową mocą swego powołania. Właśnie Kościół, wierząc w communio sanctorum, posiada mocny fundament do duchowego poczucia współodpowiedzialności za dobro i zło, które było udziałem innych ludzi, wcześniej uczestniczących w tym „świętych obcowaniu”. Lisicki twierdzi natomiast, że w żadnym innym przypadku dwuznaczność moralna towarzysząca zbiorowym przeprosinom nie jest równie widoczna, jak w częstych obecnie aktach ekspiacji za przeszłe winy Kościoła25. Niewątpliwie, ideę rachunku sumienia Kościoła dość łatwo można wypaczyć. Ale autor zbioru esejów uznanego przez o. Jacka Salija za najważniejszą polską książkę teologiczną. ostatnich 1at26 w swoim obszernym tekście nie zaznaczył, że polemizuje z opacznym rozumieniem papieskiej inicjatywy. Stwierdził za to, że u podstaw dzisiejszych przeprosin za inkwizycję, holocaust, imperializm czy ucisk kobiet, tkwi wątpliwość co do samego Kościoła. (...) zakłada się, że istniał specyficznie chrześcijański błąd moralny, należący do istoty nauki Chrystusa27. Czyżby Jan Paweł II – Wielki Nieobecny eseju Lisickiego – również zakładał istnienie takiego błędu?

Czy grozi nam schizma?

Ścieranie się pewnych poglądów rozjaśnia samo zagadnienie. Daje prawdzie więcej światła i widzę w tym dobrą sprawę – powiedział kard. Józef Glemp w odpowiedzi na pytanie o podziały w Kościele. Niewątpliwie jest to odpowiedź dyplomatyczna, gdyż doskonale wiadomo, że nie zawsze udaje się przezwyciężyć wewnątrzkościelne napięcia i niekiedy siły odśrodkowe zaczynają przeważać. Czy tak nie dzieje się obecnie w Polsce? Czy nie grozi nam schizma? To kolejne pytanie z gatunku tych, od których wolimy uciekać, żeby nie wywołać wilka z lasu. Sądzę jednak, że jeśli już tak stawiamy sprawę, to zakładamy, że jednak ów wilk w tym lesie siedzi. I w związku z tym lepiej jest dokładnie się mu przyjrzeć, niż później żałować, że jest za późno...

Raz jeszcze zacytuję niesłychanie ważną myśl Hansa Ursa von Balthasara: żaden święty nie twierdził nigdy, że czyni coś jedynie słusznego. A tak – wydaje mi się – twierdzili mariawici na początku naszego wieku. Ci naprawdę bardzo pobożni ludzie doprowadzili do rozłamu w Kościele. Ich spór rozpoczął się od nieposłuszeństwa wobec hierarchii kościelnej. Powinniśmy uważać, by coś podobnego nie nastąpiło sto lat później! Nieprzypadkowo przywołuję to właśnie wydarzenie z historii Kościoła. Bo – teoretyzując –jaka schizma mogłaby się wydarzyć w Polsce, według jakiego wzorca mogłaby przebiegać? Myślę, że gdyby jednak miało to nastąpić, to raczej według polskiego wzorca – znanego z historii powstania Kościoła Mariawitów czy Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego w USA. Te podziały nie wypływały ze sporów doktrynalnych, lecz z różnic w kwestiach jurysdykcji kościelnej. Schizma doktryna wydaje się w Polsce generalnie mało prawdopodobna. Polacy nie mają zwyczaju spierać się o sprawy teologiczne.

Słabym pocieszeniem jest zatem – prawdziwe zresztą – twierdzenie, że konflikty w Polsce nie dotyczą spraw doktrynalnych. Owszem, nie zakwestionowano bóstwa Chrystusa, ale polskie podziały Kościoła w przeszłości także nie tego dotyczyły. Tak jak i dzisiaj, miały one swoje źródło w absolutyzowaniu własnego punktu widzenia, w odrzucaniu inaczej myślących, w ludzkich ambicjach i błędach. Uważajmy zatem, by historia się nie powtórzyła, by dzisiejsze podziały frakcyjne nie rozrywały dalej jedności Kościoła. Spory zaczynają dzisiaj bowiem dotyczyć spraw istotnych: sens krzyża, wierność krzyżowi, rola biskupów we wspólnocie Kościoła, wolna wola człowieka, idea państwa katolickiego, ekumenizm, liturgia... Coraz bardziej widać, że u podłoża tych sporów znajdują się odmienne wizje teologiczne i pastoralne.

poprzednia strona 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 następna strona

Kościół w Polsce

Przemiany współczesnego społeczeństwa

Zbigniew Nosowski

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?