Czytelnia

Ewa Karabin

Ewa Karabin, Każdy człowiek jest tancerzem, WIĘŹ 2012 nr 8-9.

Ciało w tańcu nie kłamie, nie może racjonalizować, zafałszowywać obrazu, tworzyć iluzji — ciało nie może udawać w tańcu, że jest czymś innym, niż jest w swej istocie. Ciało oddaje najlżejsze drgnienia serca, wyraża emocje w czystej formie, lepiej niż słowa potrafi przekazać prawdę o tym, co w danej chwili wypełnia wnętrze tancerza. Jednak aby tak się stało, niezbędna jest pełna znajomość swojego ciała, jego wad i atutów, i akceptacja go w takiej formie, kształcie, wieku, w jakim w danej chwili jest. Ewa Wycichowska mówi: „W tańcu od początku fascynowała mnie prawda o człowieku, jego odczuciach, wyglądzie, czyli akceptacja rzeczywistego obrazu ciała i obrazu ruchu, który tańcem został obnażony. Taniec — tak jak ja go rozumiem — nie dąży do zmiany czy klonowania ciała według jakiegoś wzorca, lecz kształtuje się według prawdy o ludzkim ciele — tutaj również wada może być atutem. Ja sama zawsze próbuję traktować ją jako walor — nie ma złej figury, są różne. Taniec wymaga przede wszystkim świadomości ciała i ruchu oraz niewstydzenia się tego wszystkiego, co jest ludzką sprawą. W tańcu ciała się używa, jest narzędziem. Jednak tancerz, pokazując, co robi ze swoim ciałem — pokazuje, kim jest, a nie jak wygląda”16.

Taniec bywa „niewypowiedzianą przez słowa Obecnością”17. Człowiek sytuuje się wówczas jakby na przecięciu linii horyzontalnej i wertykalnej. Taniec łączy go z innymi ludźmi i ze światem dookoła, ale także otwiera go na Boga18. Tańczący człowiek wyraża w ten sposób tęsknotę za Stwórcą, ale nadal pozostaje w ciele — cierpi, poci się, męczy. Właśnie na przecięciu tych dwóch płaszczyzn można zobaczyć to, co jest rdzeniem człowieka, można zatańczyć siebie.

Ewa Karabin

1 A. Rembowska, „Teatr Tańca Piny Bausch”, Warszawa 2009, s. 14.
2 R. Lange, „Znaczenie tańca we współczesnej kulturze europejskiej: przegląd ogólny”, w: D. Kubinowski [red.] „Taniec — choreologia — humanistyka”, Poznań 2000, s. 105.
3 Z. Herbert, „Barbarzyńca w ogrodzie”, Warszawa 2004, s. 12.
4 M. Landau, „Picasso z jaskini”, „Wprost” 2007 nr 48.
5 R. Lange, „O istocie tańca i jego przejawach w kulturze”, Poznań 2009, s. 91—92.
6 Więcej o stosunku chrześcijaństwa do tańca można przeczytać w artykule Kaliny Wojciechowskiej „Salome i inne tańczące hetery”, zamieszczonym obok.
7 Lukian z Samosat, „Dialog o tańcu”, Warszawa 1951, s. 26, cyt. za: R. Lange, „O istocie tańca i jego przejawach w kulturze”, dz. cyt., s. 14.
8 R. Lange, „Znaczenie tańca”, art. cyt., s. 105.
9 Tamże, s. 109.
10 P. Sztompka, „Socjologia”, Kraków 2010, s. 418.
11 A. Dąbkowska, „Modern Educational Dance Rudolfa Labana — charakterystyka koncepcji edukacji tanecznej”, „Studia Choreologica” vol. XII, s. 10.
12 G. Ritzer, „Makdonaldyzacja społeczeństwa”, Warszawa 2009, s. 62.
13 A. Dąbkowska, „Modern Educational Dance Rudolfa Labana”, art. cyt., s. 13.
14 A. Rembowska, „Teatr Tańca Piny Bausch”, dz. cyt., s. 10.
15 K. Jabłońska,„Zatańcz swoje teraz!”, WIĘŹ 2008 nr 7.
16 Zatańczyć (na)prawdę”, z Ewą Wycichowską rozmawia Katarzyna Jabłońska, WIĘŹ 2004 nr1.
17 Tamże.
18 W tym numerze WIĘZI o modlitwie tańcem pisze Anna Sosnowska w artykule „Miłość wprawia w ruch”.

poprzednia strona 1 2 3 4 5

Ewa Karabin

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?