Czytelnia

Sekularyzacja

Tadeusz Szawiel, Wiara i Kościół w Europie, WIĘŹ 2003 nr 5.

Tabela 1. Kim są Europejczycy?

199019991999
reli-
gijny
niereli-
gijny
ate-
ista
reli-
gijny
niereli-
gijny
ate-
ista
religijnyniereligijnyateista
18-2930 i wiecej 18-2930 i wiecej 18-2930 i wiecej
Francja483611453814354947371814
Wlk. Brytania5438 439495 2646645094
Niemcy Zach. 54 27 2 59 32 4 47 65 48 30 5 4
Niemcy Wsch. 32 37 17 27 47 21 22 30 56 48 22 22
Holandia 59 33 6 63 30 6 56 65 36 29 8 6
Austria 70 15 2 76 18 2 71 82 26 17 3 2
Hiszpania 64 28 4 57 33 6 42 65 47 30 11 5
Włochy 82 10 3 84 11 3 82 87 15 10 2 3
Irlandia 72 27 1 71 23 2 68 77 32 21 1 2
Polska 96 3 1 92 4 1 93 94 5 4 1 1
Słowacja 69 16 3 77 13 4 75 84 20 12 5 4
Czechy 38 47 5 41 46 8 34 46 58 46 8 8
Węgry 53 39 4 58 35 5 47 63 47 32 6 6
Rosja 60 27 4 64 66 32 29 4 5
Ukraina 68 20 3 77 75 20 22 2 3
Rumunia 83 14 1 77 87 21 12 2 1
Grecja 82 15 2 57 90 39 9 4 1
Źródło European Values Study 1990-1999.

Już w 1990 roku widoczne jest znaczne zróżnicowanie Europejczyków ze względu na religijność. Niskim poziomem wyróżniają się Europejczycy w dwóch krajach – w Niemczech Wschodnich i Czechach – w których tylko około jednej trzeciej mieszkańców określa się jako osoby religijne. Również jedynie w dwóch krajach – Niemczech Wschodnich i Francji – znaczący odsetek mieszkańców (ponad 10%) określa się w opozycji do religii, jako ateiści. W największym stopniu religijni są mieszkańcy Polski, Włoch, Irlandii, Austrii, Słowacji i Hiszpanii, gdzie około dwóch trzecich (lub więcej) mieszkańców określało się jako osoby religijne. Interesujące jest to, że są to bez wyjątku kraje katolickie. W pozostałych krajach około połowy mieszkańców określa się jako religijne.

Co zmieniło się dziewięć lat później? Ogólnie biorąc, zmieniło się niewiele, w jednych krajach odsetek osób religijnych nieco wzrósł, w innych nieco zmalał, z trzema wyjątkami. Znacząco zmalał poziom religijności w Wielkiej Brytanii (o 15 punktów procentowych) i Hiszpanii (o 7 punktów), a znacząco wzrósł na Słowacji (o 8 punktów procentowych). Istotny wzrost nastąpił także w Niemczech Zachodnich, w Austrii oraz na Węgrzech. Najmniej religijni byli w 1999 roku – podobnie jak dziewięć lat wcześniej – mieszkańcy Niemiec Wschodnich oraz Czech, ale dystans między nimi wzrósł. O ile Niemcy Wschodnie stały się po upływie dziewięciu lat jeszcze mniej religijne, o tyle w Czechach nastąpił niewielki wzrost.

Zwraca uwagę, że w 1999 roku prawie wszystkie (uwzględnione w tabeli) kraje postkomunistyczne (z wyjątkiem Niemiec Wschodnich i Czech) są krajami religijnymi: wyraźna większość (58% i więcej) mieszkańców w tych krajach to osoby religijne. Zaskakiwać może wysoki odsetek osób religijnych w Rosji i na Ukrainie. Pozwala to sformułować ogólniejszy wniosek. System komunistyczny sam w sobie nie okazał się skuteczny w niszczeniu religijnej tożsamości. W Rosji i na Ukrainie, także w Rumunii i na Słowacji, tożsamości religijne albo przetrwały, albo po upadku reżimów komunistycznych błyskawicznie się odbudowały. Z kolei w Niemczech Wschodnich – kraju na początku lat pięćdziesiątych religijnym – komunizm okazał się skuteczny w wyrugowaniu tożsamości religijnych.

poprzednia strona 1 2 3 4 5 6 7 następna strona

Sekularyzacja

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?