Czytelnia

Modlitwa

o. Jacek Bolewski, Zamieniam się w słuch, WIĘŹ 2009 nr 3.

Dlatego słowo Boże może być pokarmem naszej modlitwy: rozważanie go, przyswajanie, szukanie jego wcielenia. Słowo Boże to nie tylko słowo zawarte w Piśmie Świętym. Wiadomo, że hebrajskie dabar czy greckie rema znaczą także zdarzenie, rzecz, bo Bóg mówi przez wydarzenia: są to Jego dary, które nas spotykają. Modlitwa Maryi, którą poświadcza Pismo, wiąże się z rozważaniem remata (Łk 2,19.51) — słów i zdarzeń, bardzo ludzkich, choć nieoczekiwanych i wzywających do tego, by dzięki modlitwie-rozważaniu rozpoznać w nich słowo Boga, Jego wolę, którą należy przyjąć. Matka Jezusa nie dyktowała Bogu, co winien On uczynić, ale przyjmowała Jego inicjatywę. Wyróżnia ją słuchanie, które prowadzi do działania, wsłuchanego w Boże działanie.

Do tego miejsca, także w modlitwie Maryi, mamy jedną postawę, jednoczącą judaizm i chrześcijaństwo. Dochodzimy w końcu do momentu specyficznie chrześcijańskiego, gdzie Jezus jako droga, prawda i życie dopowiada: „Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko przeze Mnie” (J 14,6). Tylko przez Niego — bo jak objaśniają później apostołowie, którzy w imię Jezusa dokonują cudów: „nie ma w żadnym innym zbawienia, gdyż nie dano ludziom pod niebem żadnego innego imienia, w którym moglibyśmy być zbawieni” (Dz 4,12).

Dla chrześcijan misterium imienia Jezus ściśle wiąże się z tajemnicą Jego Osoby, dzięki której jeden Bóg objawia jedność nie jako monotonny monolit, ale jako jedną wspólnotę miłości — Ojca miłującego Syna w osobowej Miłości, zwanej Duchem Świętym. I dlatego kwintesencją drogi modlitwy, którą przypomniał za Biblią hebrajską Jezus, może być modlitwa imienia Jezus, modlitwa serca skupionego na jednym: na Jezusie jako drodze, która pewnie prowadzi do celu — do prawdziwego życia w osobowej wspólnocie jednego Boga.

Jacek Bolewski SJ

Jacek Bolewski SJ — ur. 1946, jezuita, doktor habilitowany teologii. Ukończył fizykę na Uniwersytecie Warszawskim, po wstąpieniu do zakonu studiował filozofię i teologię, m.in. we Włoszech i Niemczech. W latach 1992-1995 był redaktorem naczelnym „Przeglądu Powszechnego”, 2001-2007 dziekanem Papieskiego Wydziału Teologicznego Bobolanum. Autor licznych książek z teologii dogmatycznej oraz duchowości. Ostatnio wydał m.in.: Daleki Wschód na Zachodzie. Od reinkarnacji do regeneracji (2006) oraz Mit i prawda kultury. Z inspiracji Ren Girarda (2007). Mieszka w Warszawie.

1 Tekst został wygłoszony 13 stycznia 2009 r., w auli Papieskiego Wydziału Teologicznego Bobolanum w Warszawie, podczas sesji „Modlitwa jako droga”, zorganizowanej przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów, PWT Bobolanum i Laboratorium WIĘZI, w ramach ogólnopolskich obchodów XII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim.

poprzednia strona 1 2 3

Modlitwa

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?