Czytelnia

Nowi ateiści

Kościół w Polsce

Wiesław Dawidowski

Wiesław Dawidowski OSA, Znaleźć Boga tam, gdzie się o Nim milczy, WIĘŹ 2009 nr 5-6.

Halíkowi idzie o to, że zdanie „Bóg umarł” prowokuje szeroki wachlarz interpretacyjny. Chociaż zdanie „Bóg umarł” uważane jest za credo radykalnego ateizmu humanistycznego, to nie oznacza ono tyle samo, co „Bóg nie istnieje”. Bowiem Bóg, który nie istnieje, nie może umrzeć, podobnie jak nie może umrzeć Bóg metafizyków. Tezę „Bóg umarł” nawet niezbyt przenikliwy teolog może na swój użytek zinterpretować w kluczu chrystologicznym oraz uznać, że Hegel i Nietzsche nieświadomie mówili o teologii krzyża oraz odwoływali się do scholastycznej teorii communicatio idiomatum, wypracowanej w czasach sporów chrystologicznych. Ale uwaga czeskiego teologa idzie dalej niż doktryna o możliwości przypisywania atrybutów jednej Osoby boskiej drugiej z Nich, ze względu na jedność natur w osobie Chrystusa. Halík uważa, że Heglowska i Nietzscheańska proklamacja śmierci Boga w gruncie rzeczy jest symbolem pełnego lęków snu,

„w jaki zapadło wyparte poczucie winy i zmartwienia tych, którzy na powierzchni, za dnia, kiedy panuje światło rozumu, Bogiem się nie przejmowali: dla konwencjonalnych ateistów Bóg nigdy nie istniał, dla konwencjonalnie wierzących istniał jako nieśmiertelny pierwszy Poruszyciel - a zatem w „dziennej” logice jednych i drugich Bóg umrzeć nie mógł.”

poprzednia strona 1 2 3 4 5 6 następna strona

Nowi ateiści

Kościół w Polsce

Wiesław Dawidowski

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?