Czytelnia

Anna Karoń-Ostrowska

Anna Karoń-Ostrowska

Zrozumieć Papieża od wewnątrz

George Weigel, „Świadek nadziei. Biografia papieża Jana Pawła II.”. Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2000, s. 1152.

Biografia Jana Pawła II pióra amerykańskiego filozofa i teologa katolickiego George’a Weigela wzbudziła w światowej prasie zasłużony aplauz. Zachwycano się wiedzą i erudycją autora, wyrażano szacunek wobec ogromu jego pracy i głębi analiz.

Również polską prasę natychmiast po promocji książki obiegła fala entuzjastycznych recenzji i na tym właściwie się skończyło. Brak było analiz dzieła Weigela, które próbowałyby scharakteryzować „Świadka nadziei”, dotrzeć do istoty syntez, czy nawet po prostu rzetelnie je streścić szerszej grupie czytelników, którzy nie zdołali przebrnąć przez ponad tysiąc stron tekstu. Sama od kilku miesięcy przymierzałam się do napisania tego tekstu.

Czy zatem jedyny „kłopot z Weigelem” sprowadza się do wielkiej liczby stron jego pracy? Nie trywializujmy problemu – kłopot dotyczy nie tylko ilości, ale i jakości. Do tej pory mieliśmy do czynienia z książkami o Papieżu, które odnosiły się do jakiegoś fragmentu życia czy działalności Jana Pawła II, zajmowały się jego twórczością naukową czy poetycką albo duchowym przesłaniem pontyfikatu. Nikt z wielkiej liczby autorów książek o Papieżu nie odważył się na to, co stało się ambicją Weigela – spróbować ogarnąć całość, nie rezygnując z żadnego z wymiarów czy elementów.

Próbują mnie zrozumieć od zewnątrz, a mnie można zrozumieć tylko od wewnątrz – pilnie notuje Weigel wyznanie Jana Pawła II i próbuje iść tym tropem. Niełatwa to droga – bo co to znaczy zrozumieć drugiego człowieka „od wewnątrz”? Wydaje się, że ten rodzaj poznania dostępny jest jedynie Bogu, samemu człowiekowi – i miłości, będącej szczególnym rodzajem poznania opierającym się na „współodczuwaniu”, próbie zrozumienia istoty „Ty”. Weigel odważa się iść tak głęboko, żeby móc dotrzeć do tego, co najgłębsze, i zarazem na tyle daleko, żeby wobec tajemnicy drugiego człowieka (i to takiego człowieka, jak Jan Paweł II!) nie oniemieć, ale próbować ją nazwać i opisać.

George Weigel dotyka istoty: zrozumieć Karola Wojtyłę od „wewnątrz” to znaczy zrozumieć go jako ucznia […]. Jego wiara nie jest jednym z aspektów jego osobowości czy jednym z wymiarów jego intelektu. Jego wiara j e s t Karolem Wojtyłą na najgłębszym poziomie jego bycia osobą. Jest to podstawowy horyzont, w którym rozgrywa się dramat życia człowieka, który nazywa się Karol Wojtyła, a którego świat poznał jako Jana Pawła II.

1 2 3 4 5 6 następna strona

Anna Karoń-Ostrowska

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?