Wydarzenia

powrót

Data wydarzenia: 15 stycznia 2011

Ks. prof. Tomáš Halík Człowiekiem Pojednania

Polska Rada Chrześcijan i Żydów
Gmina Wyznaniowa Żydowska w Warszawie

zapraszają na uroczystość nadania

ks. prof. Tomášowi Halíkowi

honorowego tytułu

CZŁOWIEK POJEDNANIA
za rok 2010

Program:
Hawdala – uroczyste zakończenie szabatu
Laudacja na cześć laureata – prof. Stanisław Krajewski
„Różnorodność pojednana” - wykład ks. prof. Tomáša Halíka

Honorowy tytuł „Człowiek Pojednania” przyznawany jest przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów osobom spoza Polski, które są szczególnie zasłużone dla dialogu chrześcijańsko-żydowskiego w Polsce, w uznaniu ich wyjątkowego wkładu w dzieło zbliżenia, lepszego poznania i pojednania chrześcijan i Żydów w Polsce.

Ks. prof. Tomáš Halík, urodzony w Pradze, studiował socjologię i filozofię, psychologię kliniczną oraz teologię. Pracował jako psychoterapeuta. Uczestnik ruchu odnowy w okresie Praskiej Wiosny, w 1978 został tajnie wyświęcony na księdza katolickiego, był czynny w opozycyjnych środowiskach intelektualnych oraz w inicjatywach ekumenicznych. Od 1990 jest rektorem kościoła akademickiego w Pradze, prezydentem Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej, od 1997 profesorem Uniwersytetu Karola.

Jego książki ukazały się także w językach niemieckim, włoskim, hiszpańskim, angielskim i polskim. Po polsku wyszło 10 jego książek, ostatnio: Cierpliwość wobec Boga. Spotkanie wiary z niewiarą oraz Drzewo ma jeszcze nadzieję. Kryzys jako szansa. Niedługo ukaże się Przenikanie światów, książka związana z cyklem 18 filmów o religiach świata, które zostały też pokazane w Religia.tv. W ciągu ostatniego dziesięciolecia był wielokrotnie w Polsce.

Ks. Halik uczy wiary pogłębionej, zgodnej z myśleniem współczesnego, wykształconego człowieka. Nie patrzy z góry na ateistów, nie obraża się na nowoczesność. Uważa, że „kryzys owego tradycyjnego rozumienia religii stanowi dziś wielką szansę dla wiary". Zawarte w pismach ks. Halika wzmianki o religii żydowskiej są zawsze trafne i wykazują głębokie zrozumienie judaizmu, który traktuje jako ważny punkt odniesienia swojej wiary. Zdecydowanie negatywnie odpowiada tym, którzy sądzą, że Żydów jako Żydów (jeśli nie przejdą na chrześcijaństwo) właściwie już być nie powinno. Co więcej, stwierdza, że „powinniśmy czuć się zobowiązani także do tego, że pamięć Żydów – od Abrahama po dzień dzisiejszy, włącznie z ranami, zadanymi lub wycierpianymi przez chrześcijan – musi być świętym składnikiem także naszej pamięci.”

Synagoga Nożyków
Warszawa, ul. Twarda 6
Sobota, 15 stycznia 2011, godz. 17.00

powrót

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?