Komentarze Laboratorium WIĘZI - Tezy Lutra
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?tezylutra
Najnowsze wpisy w dziale komentarzy Laboratorium WIĘZI. Tezy Lutra - blog ks. Andrzeja Lutra. Potrzeba niewiele
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&927
W Białymstoku sprofanowano kościół (bazylikę, przed którą, zapewne miejscowi księża, wywiesili wielki napis o szlachetnej treści: „Drzwi Miłosierdzia”). I oto mamy miłosierdzie w praktyce. Zgroza. ONR-owcy z tą całą swoją „ornamentyką”, sztandarami, symboliką tworzą szpaler w głównej nawie. Tę mszę odprawiał zapewne jakiś ksiądz, i jest zapewne bardzo z siebie zadowolony. W końcu odwalono kawał patriotycznej roboty.
Fot. Wojciech Surdziel / Agencja Gazeta Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT Cud?
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&924
Cud w Legnicy? Łatwo go wyśmiać. Nie potrafię tego zdarzenia skomentować, bo niewiele, a właściwie nic o nim nie wiem; nie wiem, co się tam właściwie stało. Należę do ludzi bardzo sceptycznych wobec takich zjawisk. Wiem jedno: człowiek bardzo pragnie cudu. Tylko właściwie po co?
Fot. Wojciech Surdziel / Agencja Gazeta Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT Na Wielką Sobotę
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&902
Antoni Gołubiew w „Listach do przyjaciela”, których fragmenty cytowałem także w wielkopiątkowym rozważaniu, pisał, że prawdziwa radość może płynąć jedynie z posiadania prawdziwego dobra. (...) Odrzuca pogląd, że dozwolona jest jedynie radość z bezpośredniego „posiadania” Boga, a wszelką „radość ziemską” należy uznać, jeśli nie za grzeszną, to w każdym razie za konkurencyjną wobec tamtej, pełnej radości. Ci, którzy tak myślą, „wyobrażają sobie Boga jako ponurego osobnika, który zazdrości ludziom każdego zadowolenia, każdego uśmiechu, zachwyconego spojrzenia rzuconego na świat lub na innego człowieka, który drży nieustannie z obawy, żeby człowiek nie ukradł jakiejś należnej Mu cząstki”. Nie wierzę w takiego Boga.
Fot. Wojciech Surdziel / Agencja Gazeta Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT Na Wielki Piątek
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&901
Może jest tak, jak chce Simone Weil. Według niej cierpienie nie musi być wytłumaczone.
Fot. Wojciech Surdziel / Agencja Gazeta Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT Na Wielki Czwartek
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&900
Czasami myślę, że gdybym odszedł z kapłaństwa, wtedy wielu osobom, które spowiadam, które mi zaufały jako księdzu, sprawiłbym ból. Tak mi się wydaję, choć zapewne wielu z nich miałoby dla mnie zrozumienie. Ale wielu zapewne przeżyłoby rozczarowanie, które niekiedy jest początkiem wątpliwości i kryzysu wiary. Ale nie tylko to trzyma mnie przy kapłaństwie. To byłoby za mało. Bo tak naprawdę trzyma tylko On – Jezus, i co za tym Eucharystia, dlatego tak ważny jest Wielki Czwartek i to wspomnienie pierwszej mszy w historii. Strasznie to banalne, co piszę, ale innej odpowiedzi być nie może.
Fot. Wojciech Surdziel / Agencja Gazeta Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT Na Wielką Środę
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&899
Kontakt z chorobą daje pewną wizję człowieka: to homo viator, wiecznie w drodze, istota wciąż formująca się, wychylona w przyszłość, niegotowa, niepewna. Tylko On był gotowy, ale nawet On - jak usłyszymy w Wielki Piątek - wypowie zdanie; "Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił". Jednak w tym niespełnieniu kryje się nadzieja. Możliwość absolutnego spełnienia to cywilizacyjny mit.
Zawsze jednak pozostanie tęsknota za czymś nieosiągalnym, niespełnianym, tęsknota połączona z nadzieją, która jakoś napędza nasze życie, mobilizuje do walki z dolegliwościami mniejszymi lub większymi.
Fot. Wojciech Surdziel / Agencja Gazeta Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT Na Wielki Wtorek
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&897
Judasz kochał, Judasz zdradzał. Jego zdrada jest tajemnicą, a nie problemem. Można próbować ją zrozumieć, nie da się jej rozwikłać. A jaka była jego miłość?
Fot. Wojciech Surdziel / Agencja Gazeta Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT Na Wielki Poniedziałek
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&895
Największym darem dla Boga - i właściwie jedynym, jakim możemy Go obdarować - są nasze winy. Niemożliwe zresztą, żeby ofiarować Bogu swoje winy bez wewnętrznej przemiany.
Fot. Wojciech Surdziel / Agencja Gazeta Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT 90. urodziny Andrzeja Wajdy
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&880
To, co w filmach Andrzeja Wajdy najoryginalniejsze, artysta czerpie z tego, co polskie, czy wręcz arcypolskie. I co ciekawe, doświadczenia jego bohaterów tak mocno uwikłanych w polską historię, polski los, są czytelne nie tylko dla Polaków. A to dlatego, że Wajda w swoim kinie snuje wielowymiarową opowieść nie tylko o Polaku w Polaku i człowieku w Polaku — pisze o tym w tym numerze również Krzysztof Biedrzycki w eseju Olbrzym i karzeł. Pytania o naród, człowieka i uniwersalizm — ale o człowieku w człowieku, który uwikłany w historię, czy po prostu w swój śmiertelny los, próbuje nie dać się unicestwić ani moralnie, ani fizycznie. I opowiada równocześnie Wajda o człowieku, który pomimo tych wszystkich uwikłań i zapętleń, którym patronują Dostojewski czy Conrad, głodny jest życia. Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT Rzucili papiery
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&876
Mam świadomość, że wielu znieprawionych przez tamten system ukrywa swoją ciemną przeszłość i nie chce się z nią zmierzyć. Trzeba jednak pamiętać, że ludzie to nie wióry, które lecą, gdy drwa rąbią. W polskiej lustracji bowiem nigdy nie chodziło o prawdę, nie mówiąc już o takiej fanaberii, jak miłosierdzie, tylko o ideologię i politykę, i - niestety - o zwykłą zemstę. Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT Normalne piekło
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&865
To film trudny, ale trzeba go zobaczyć. Kolejny film o Holokauście? No nie, ktoś powie, przecież już nic nowego na temat nie można nakręcić. A jednak "Syn Szawła", węgierskiego reżysera László Nemesa, powoduje, że czujesz się bezradny. To film, który pozostaje w głowie. Twarze, oczy, ciała - piekło ludzkie. Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT Pierwszy wróg różnorodności
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&864
Wspaniałe słowa o pojednanej różnorodności. Św. Paweł pisał swój list do Koryntian z powodu rozłamu niszczącego Kościół w Koryncie. Jedność i różnorodność to dwa elementy niezbędne, żeby wspólnota przetrwała. Dotyczy to tak wspólnoty kościelnej, jak i państwowej. Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT Kościół przenośny
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&858
Franciszek w nowej książce mówi o Kościele otwartym, czyli wychodzącym, albo jeszcze inne określenie papieskie: o „przenośnym", i najbardziej szokujące dla wielu: „który nie ma stałej struktury”. Przenośny, czyli trwający we mnie. Struktury instytucjonalne są ważne, papież ich nie neguje, ale nie będą one miały żadnego znaczenia, jeśli Kościoła Chrystusa nie będzie w nas. Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT Śmiać się z rzeczy świętych trzeba umieć
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&855
„Na początku było dwunastu apostołów, zanim dodałam sześciu, zanim świat stał się lepszy” – takie słowa słyszymy na początku nowego filmu znanego, belgijskiego reżysera, Jaco Van Dormaela. Wypowiada je Ea, bohaterka szalonej komedii „Zupełnie nowy testament”. Ea jest córką Boga. Mieszka z Ojcem i odrealnioną od świata matką. Bo Bóg istnieje. Mieszka w Brukseli, gdyż Bóg na początku stworzył właśnie Brukselę. Siedząc przy komputerze, steruje światem, prowadzi grę, która w finale może skończyć się katastrofą. Reżyser szaleje, miesza całe serie dowcipów z poważną refleksją teologiczną, ale podaną nienachalnie, między jednym gagiem a drugim. Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT Dziewięć pytań do Wielkiego Teologa
http://laboratorium.wiez.pl/blog.php?bl&tezylutra&850
1.Ksiądz Kardynał Walter Kasper powiedział, że nauczanie Kościoła nie jest stojącą wodą laguny, lecz strumieniem wypływającym ze źródeł Ewangelii, do którego dołączają się świadectwa wiary ludu Bożego wszystkich stuleci. I jednocześnie dodał, że ta żywa tradycja dziś, tak jak po wielokroć w dziejach bywało, doszła do punktu krytycznego. Jak rozumieć tę tezę o „punkcie krytycznym” tradycji we współczesnym Kościele? Thu, 01 Jan 1970 01:00:00 GMT