Czytelnia
ks. Jerzy Szymik, Bóg nie jest okrutnym satrapą. Msza Święta jako ofiara, WIĘŹ 2006 nr 1.
Kierunek owej drogi jasno określony — jest nim świętość, nic innego. „Nie bój się! — mówi Bóg — Nie bój się wyrzec! Spełnisz się na tej drodze. Masz moją wielkanocną gwarancję”.
Co jeszcze? Może to, że co jakiś czas, prawie zawsze w sytuacjach zaskakujących i niespodziewanych, usłyszysz pytanie: Szymonie, czy mnie kochasz? (J 21, 17). Nie odpowiadaj pochopnie. Wyznania miłosne, zwłaszcza wobec Boga, często niewiele kosztują. Raczej oprzyj głowę na Jego piersi, jak umiłowany uczeń (J 13, 25) — Jego miłości możesz być pewny. Oprzyj głowę na Jego piersi, cokolwiek to znaczy: modlitwę, zdumienie, prośbę o wybaczenie, bezradność, czułość.
Zwłaszcza czyń to we mszy. Opieraj się o ołtarz jak o Jego pierś. Bóg nie szydzi z człowieka. Spożytkuje Twoją ofiarę na swój Boski, wszechhojny sposób.
ks. Jerzy Szymik
ks. Jerzy Szymik — ur. 1953 r. w Pszowie, ksiądz archidiecezji katowickiej, członek watykańskiej Międzynarodowej Komisji Teologicznej, profesor nauk teologicznych, poeta. Wykłada teologię dogmatyczną w Uniwersytecie Śląskim i Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Autor 30 książek naukowych, poetyckich, eseistycznych.
1 Janusz S. Pasierb, „Po walce z aniołem”, wyb. i posł. Jan Sochoń, Warszawa 1996, s. 105 (wiersz „Kaplica Najświętszego Sakramentu”).
2 Jerzy Grześkowiak, „Do końca ich umiłował. Liturgia Eucharystii”, Katowice 1987, s. 5.
3 Tamże, s. 173.
4 Czesław S. Bartnik, „Chleb Życia. Rozważania dogmatyczne o Eucharystii”, Lublin 1987, s. 40-41.
5 „Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kocioa”, oprac. Stanisaw Gowa, Ignacy Bieda, Poznań 1989ł (dalej skrót: BF), nr VII 318-328, s. 410-416.
6 BF VII 329-337. Por. Roman Bartnicki, „Pascha żydowska a chrześcijańska ofiara eucharystyczna”, „Studia Theologica Varsaviensia” 1980 nr 1, s. 97-124; Francois-Xavier Durrwell, „Eucharystia sakrament paschalny”, tłum. Lucyna Rutowska, Warszawa 1987; Jan Drozd, „Ostatnia Wieczerza Nową Paschą”, Katowice 1977.
7 Por. Theodor Schneider, „Znaki bliskości Boga. Zarys sakramentologii”, tłum. Jan Tyrawa, Wrocław 1990, s. 179-183; Romuald Rak, „Eucharystia w życiu chrześcijańskim. Studium teologiczno-pastoralne o integralnym rozumieniu i pełnym przeżywaniu Eucharystii”, Katowice 1984, s. 141-142; Jerzy Grześkowiak, „Oto wielka tajemnica wiary”, Poznań 1987, s. 174-175.
8 BF VII 321.
9 „Eucharystia w wypowiedziach papieży i innych dokumentach Stolicy Apostolskiej XX w.”, wyb. i komentarz Romuald Rak, Londyn 1987, s. 48-50.
10 Alfons Nossol, „Teologia na usługach wiary”, Opole 1978; tenże, „Teologia bliższa życiu”, Opole 1984.
11 Por. Wincenty Granat, „Msza św. jako ofiara Kościoła”, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 1949 nr 2, z. 2, s. 411-440; J. Grześkowiak, „Oto wielka”, dz. cyt., s. 180-184.
12 Hans Urs von Balthasar, „W pełni wiary”, tłum. Janina Fenrychowa, Kraków 1991, s. 410.
13 Por. J. Grześkowiak, „Oto wielka”, dz. cyt., s. 182-183.
14 Por. Wacław Schenk, „Moja i nasza ofiara”, „Znak” 1966 nr 3, s. 338-341; Jerzy Grześkowiak, „Istota współofiary wiernych w Eucharystii”, „Ateneum Kapłańskie” 1972 t. 78 z. 379, s. 314-329.
15 H. U. von Balthasar, dz. cyt., s. 403. Por. J. Grześkowiak, „Do końca”, dz. cyt., s. 179-180.
16 Ewangelia św. Mateusza dwukrotnie cytuje (por. 9, 13; 12, 7) ten fragment Księgi proroka Ozeasza za Septuagintą i zastępuje „miłość” „miłosierdziem”. Sens myśli zostaje jednak zachowany.
17 Por. podstawowe założenia 46. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego we Wrocławiu (25 V-1 VI 1997), „Eucharystia i wolność”, Wrocław 1995, s. 39-40 („Ofiara wolnego serca”).
18 Jan Paweł II, „Dar i tajemnica”, Kraków 1996, s. 70-71.