Czytelnia

Dialog chrześcijańsko-muzułmański

Agata Skowron-Nalborczyk

Agata Skowron-Nalborczyk, Islam jako polska religia?, WIĘŹ 2007 nr 6.

*

Jak widać, islam ma w Polsce wielowiekową tradycję, mimo że obecnie niewielu jego wyznawców mieszka w Polsce i zmienił się skład tej społeczności — większość stanowią przybysze. Czasami dochodzi do nieporozumień między społecznością tradycyjną a napływową, warto jednak podkreślić, że Tatarom należy się szczególny szacunek za to, że przez tyle wieków zachowali własną wiarę. Było to możliwe także dzięki cechom polskiego państwa, które było przyjazne dla wielobarwnego kształtu swej ludności. Polscy królowie nie chcieli być królami sumień swoich poddanych i dlatego wśród nas są teraz także ludzie o skośnych oczach, wystających kościach policzkowych i czarnych włosach. Myślę, że ci królowie nie mieliby nic przeciwko temu, by i współcześnie przyjąć pod polski dach i traktować jak współobywateli przybyszy innego wyznania z Czeczenii, Bośni czy krajów arabskich, jeśli ci zechcą wśród nas zamieszkać i stosować się do praw, obowiązujących w naszym państwie. Tylko że ci królowie już nie żyją

Agata Skowron-Nalborczyk

1 Co ciekawe, po 11.09.2001 naszych muzułmanów „odkryły na nowo” także polskie służby specjalne W PRL ówczesne służby też interesowały się nimi, ale z innych przyczyn — chodziło o kontakty z Bliskim Wschodem.
2 Warto tu zauważyć, że samo słowo ułan ma tatarsko-tureckie pochodzenie.
3 „Migracje zagraniczne ludności w Polsce w latach 1988-1997”, GUS (http://www.stat.gov.pl). http://www.stat.gov.pl/publikacje/demogr/migracje.htm; 20.12.2003, 17:23.
4 Oficjalne dane statystyczne podają tylko liczbę członków Muzułmańskiego Związku Religijnego — w 2001 r. były to 5123 osoby. Co ciekawe, późniejsze roczniki statystyczne nie uwzględniają już MZR.
5 W czasie spisu ludności w 2001 r. narodowość tatarską podało około 3 tys. osób — „Rocznik Demograficzny” 2002-2003. Jednak wielu Tatarów uważa się za Polaków wyznania muzułmańskiego, stąd liczba ta może być niższa niż rzeczywista.
6 Wypowiedzi przedstawicieli organizacji muzułmańskich, jak MZR w RP, Stowarzyszenie Studentów Muzułmańskich; broszura Ligi Muzułmańskiej podaje nawet liczbę 30 tys.
7 Po wojnie, w 1947 r., reaktywował się on jako MZR w PRL, po 1989 przywrócono starą nazwę.
8 Warunki: obywatelstwo polskie, nieskazitelna opinia, ukończenie studiów teologicznych w zakresie islamu.
9 Rygorystyczna odmiana islamu panująca głównie w Arabii Saudyjskiej, cechująca się literalną interpretacją Koranu i tradycji Proroka.
10 W grudniu 2006 r mufti Tomasz Miśkiewicz ustalił z głównym lekarzem weterynarii „Procedurę dotyczącą warunków uboju i produkcji w systemie Halal na terenie Polski”, zgodnie z którą tylko mufti może udzielić certyfikatu na ten rodzaj uboju.

poprzednia strona 1 2 3 4 5 6

Dialog chrześcijańsko-muzułmański

Agata Skowron-Nalborczyk

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?