Czytelnia

Kościół w Polsce

Przemiany współczesnego społeczeństwa

Zbigniew Nosowski

Zbigniew Nosowski, Jak szukać jedności w podzielonym Kościele, WIĘŹ 1998 nr 12.

W sierpniowej „Więzi” drukowaliśmy artykuł ks. Edwarda Stańka, który pokazuje, jak w historii Kościoła Duch Święty wielokrotnie już pełnił funkcję zmysłu równowagi, wykorzystując pojawiające się w nim [Kościele] napięcia dla jego dobra36. Wlewa to trochę więcej otuchy w serca zmartwione podziałami. Być może zatem – módlmy się o to – Bóg da nam łaskę, aby podziały, które pojawiły się w naszym Kościele, służyły ostatecznie wypracowaniu nowej, spójnej, dojrzałej kościelnej odpowiedzi na wyzwania naszych czasów.

1 Pierwotna wersja tego tekstu została wygłoszona 27 sierpnia br. jako referat podczas Duszpasterskich Wykładów Akademickich na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Tytuł referatu brzmiał: „Duch Święty sprawcą jedności w Kościele. Problem jedności Kościoła w kontekście podziałów wewnątrz Kościoła w Polsce”.
2 „Rzeczy, których nie godzi się robić”, „Rzeczpospolita”, 17 czerwca 1998 r.
3 Jacek Salij OP „Rozmowa o podziałach w Kościele”, „Tygodnik Powszechny 1998 nr 1.
4 Zob. Zbigniew Nosowski: „Skąd biorą się konflikty w Kościele”, „Więź” 1996, nr 7.
5 Zbigniew Żmigrodzki: „Meandry nowej wiary, czyli inwazja katolewicy”, Warszawa 1998, s. 162.
6 Zob. np. Marcin Masny: „Między Rydzykiem i Tischnerem”, „Życie”, 26 maja 1998 r.
7 Zob. „Spławianie socjalizmu”, „Życie”, 23 marca 1998 (nota sygnowana CAT w dodatku „Życie Stolicy”).
8 Zob. Tadeusz Szawiel: „Kościół widziany z zewnątrz”, Biuletyn Prasowy KAI nr 89, 10 listopada 1998 r.; Marcin Przeciszewski: „Różnorodni czy pojednani? Niektóre nurty polskiego katolicyzmu”, Biuletyn Prasowy KAI nr 98, 9 grudnia 1997 r.
9 „Kircheinfo”, Informationen der Internationalen Bewegung „Wir sind Kirche”, nr 6, Juni 1998. Badań tych żadną miarą nie można uznać za obiektywne. Respondenci odpowiadali bowiem na pytania zawierające mocno sugestywne przeciwstawienia przyszłego wymarzonego papieża-reformisty i obecnego papieża, który „sam o wszystkim decyduje”, jest zadowolony, że „wszystko jest dobrze, tak jak jest”, interesuje się tylko sprawami religijnymi, a nie życiem świeckich.
10 Marcin Przeciszewski: „Różnorodni czy pojednani? Niektóre nurty polskiego katolicyzmu”, art. cyt.
11 Pomijam je tutaj, gdyż nie mam obecnie zamiaru przedstawiać własnej próby klasyfikacji. Sam również szkicowałem kiedyś cztery typy postaw polskich katolików. Zob. „Którędy droga?”, „Spotkania” 1991, nr 25; „Słoń a sprawa polska”, „Tygodnik Powszechny” 1993, nr 19.
12 Hans Urs von Balthasar: „Prawda jest symfoniczna. Aspekty chrześcijańskiego pluralizmu”, przeł. ks. Ignacy Bokwa, Poznań 1998, s. 10.
13 Autorskie rozwinięcie tej metafory zawiera cytowana wyżej książka wydana po polsku nakładem dominikańskiego wydawnictwa „W drodze”.
14 „Rzeczy, których nie godzi się robić”, art. cyt.
15 Zob. „Wiara, kultura, społeczeństwo. Materiały Krajowej Rady Katolików Świeckich” 1998 nr 2 i 3.
16 H. U. von Balthasar, dz. cyt. s. 11.
17 „Dobrze, że są różnice”, w: „Rzeczpospolita”, 7 kwietnia 1998 r.
18 Tamże.
19 Kazimierz Świtoń, pytany (20 sierpnia) przez „Trybunę Śląską”, czy jeśli papież poprosiłby o usunięcie krzyży, posłuchałby go Pan?, odpowiada: Nie wiem. Nic nie przewiduję…
20 Zob. artykuł Józefa Majewskiego „Dwa tradycjonalizmy a Kościół” w numerze „Więzi” 12/1998.
21 Zbigniew Szlenk: „Szyderstwo z praw człowieka”, „Nasz Dziennik” 24-25 października 1998 r.
22 Paweł Lisicki: „W cudze piersi”, „Fronda” 1998, nr 11/12.
23 Ściśle ujmując, pojawia się raz: w informacji, że Jan Paweł II otworzył archiwa watykańskie.
24 Wszystkie cytaty pochodzą z listu apostolskiego „Tertio millennio adveniente” 33, wytłuszczenia w oryginale.
25 P. Lisicki: „W cudze piersi”, art. cyt., s. 24.
26 Salij OR „Kryzys zmysłu prawdy”, ,Brulion” 1998, nr 1 (jest to recenzja z książki Lisickiego „Doskonałość i nędza”).
27 P. Lisicki: „W cudze piersi”, art. cyt., s. 27.
28 Marcin Przeciszewski: „Różnorodni czy pojednani?”, art. cyt.
29 Zob. mój komentarz dotyczący pierwszych dni funkcjonowania „Naszego Dziennika”: „Obrządek prywatny?”, w: „Więź” 1998, nr 3. Zob. także artykuł Tomasza Królaka w niniejszym numerze „Więzi”.
30 Zob. m.in.: „Rachunek sumienia”, „Więź” 1992, nr 5; „Wciąż nie wiadomo, co robić z wolnością” (recenzja książki „Nieszczęsny dar wolności” ks. Józefa Tischnera), „Więź” 1994, nr 1; „Katolicyzm otwarty na rozdrożu” (recenzja z książki „Kościół po komunizmie” Jarosława Gowina, „Więź” 1996, nr 3). Zob. także publikowana w niniejszym numerze „Więzi” dyskusja o dziedzictwie ruchu „Znak”.
31 Określeniami tymi posługuję się tu z braku innych lepszych, ze świadomością ich nieprecyzyjności.
32 Oświadczenie Krajowej Rady Katolików Świeckich z 22 sierpnia 1998 r., w: Biuletyn Prasowy KAI, nr 67, 25 sierpnia 1998 r.
33 Zob. moja relacja z Międzynarodowego Kongresu Ruchów Katolickich: „Kościół trzeciego tysiąclecia?”, w: „Więź” 1998, nr 8.
34 W 1996 roku w rankingu autorytetów przeprowadzonym przez „Pentor” wśród polskiej młodzieży w wieku 15-19 lat zwyciężył Jan Paweł II (90% wskazań) przed Jerzym Owsiakiem (75%). Kolejna osoba na liście – piosenkarka Katarzyna Kowalska – wskazana była już przez o wiele mniej osób: 43%. Cyt. za: ks. Janusz Mariański: „Kościół katolicki w społeczeństwie obywatelskim”, Lublin 1998, s. 125.
35 Książka „Radykalni” została opublikowana w 1997 roku przez Księgarnię św. Jacka.
36 Ks. Edward Staniek: „Duch Bożej równowagi”, w: „Więź” 1998, nr 8, s. 60.

poprzednia strona 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Kościół w Polsce

Przemiany współczesnego społeczeństwa

Zbigniew Nosowski

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?