Czytelnia

Inka Słodkowska

Inka Słodkowska, Najdłuższe polskie powstanie, WIĘŹ 2005 nr 7.

Nie oznacza to jednak, aby ciągłość rozwoju społeczeństwa obywatelskiego została całkowicie zerwana. Pewne jego formy istniały stale, aczkolwiek przede wszystkim w sferze nieoficjalnej, prywatnej, a niektórych wypadkach — tajnie. Były to różne grupy wzajemnej pomocy, samokształceniowe czy też środowiska towarzyskie, podtrzymujące więzi powstałe w ramach wcześniejszych form organizacyjnych, jak przedwojenne harcerstwo, rozwiązane w okresie stalinowskim organizacje studenckie czy szkolne stowarzyszenia wychowanków. Gdy jednak tylko pojawiały się warunki polityczne, w minimalnym choćby stopniu sprzyjające odrodzeniu społeczeństwa obywatelskiego, natychmiast zaczynały masowo powstawać stowarzyszenia i niezależne organizacje na wszystkich poziomach życia społecznego. Tak było np. w czasie Października 1956 roku, a potem w okresie „Solidarności”.

Wydaje się zatem, że to historia naszego kraju, niesione przez nią tradycje i idee sprawiły, iż w czasach komunizmu możliwe było przetrwanie wzorców i form organizacyjnych społeczeństwa obywatelskiego, a w pewnym momencie — w drugiej połowie lat siedemdziesiątych — rozpoczął się proces jego odradzania. Dla polskiego społeczeństwa obywatelskiego charakterystyczne były wówczas — aż po rok 1989: znaczenie wymiaru narodowego i patriotycznego; zinternalizowane i artykułowane wartości demokratyczne; wielka rola religii, oparcie w Kościele katolickim; odrzucenie przemocy.

Religijne społeczeństwo obywatelskie

Znaczenie wątków narodowych wynikało nie tylko z powodu braku suwerenności Polski. Żadne społeczeństwo obywatelskie — co dobitnie podkreśla Edward Shils, jeden z najwybitniejszych socjologów i filozofów dwudziestego wieku — nie może dobrze funkcjonować bez określonego terytorium, języka i tradycji. Naród jako wspólnota historyczna i społeczna stanowi podstawę do budowy społeczeństwa obywatelskiego, które z kolei tworzy jego sferę instytucjonalną. Narodowa samoświadomość zbiorowa, na którą składają się takie czynniki, jak tradycje i instytucje obywatelskie, wspólna kultura, patriotyzm i sfera sacrum, mają dużo większe znaczenie dla społeczeństwa obywatelskiego aniżeli np. umowa, jaką zawierają ze sobą jego członkowie, przystępując do współpracy.

Normy etyczne i reguły działania, należące do kanonu wartości demokratycznych, były silnie zinternalizowane przez polskie społeczeństwo dzięki temu, że pozostawały znaczącym elementem pamięci i świadomości narodowej. Należy podkreślić jednak, że nie tylko pamięć historyczna przynosiła Polakom w czasach PRL znajomość demokracji. Ważną rolę odegrał ruch opozycyjny, zwłaszcza od połowy lat siedemdziesiątych wnoszący do polskiej świadomości wiele elementów wiedzy z dziedziny współczesnej demokracji parlamentarnej czy praw człowieka. Opozycja w tym okresie przyczyniła się walnie do odrodzenia społeczeństwa obywatelskiego, nie tylko poprzez pobudzenie debaty obywatelskiej w społeczeństwie, ale i dzięki praktycznym działaniom, jak prasa poza cenzurą, niezależne oficyny wydawnicze, inicjowanie szerokich akcji społecznych na rzecz praw obywatelskich (petycji, manifestacji), pomoc dla osób represjonowanych przez władze itp.

W Kościele katolickim natomiast — w perspektywie „długiego trwania” — od początków istnienia PRL podjęto „ratowanie substancji narodowej” poprzez umacnianie chrześcijańskich wartości etycznych i tradycji narodowej. W dokumentach Episkopatu Polski, jak i w pracy duszpasterskiej, kluczowe miejsce zajmowały nie tylko kwestie o czysto religijnym charakterze, ale i historia Polski oraz problematyka praw człowieka, wolności obywatelskich, praworządności i demokracji. Wyrażano sprzeciw wobec łamania tych zasad przez władze komunistyczne. Wiele miejsca poświęcano także takim sprawom, jak godność ludzi pracy, pokój na świecie, problem wrażliwości na przejawy zła społecznego i odpowiedzialności za potrzymanie ładu moralnego w społeczeństwie ze strony zarówno rządzących, jak i rządzonych.

poprzednia strona 1 2 3 4 5 6 7 8 następna strona

Inka Słodkowska

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?