Czytelnia

ks. Henryk Seweryniak

ks. Henryk Seweryniak, Koło czy prosta? Reinkarnacja a chrześcijaństwo, WIĘŹ 2000 nr 12.

Jak z tego wynika, zarówno wiara w reinkarnację, jak i wiara w zmartwychwstanie, chociaż zawierają pewne elementy dialogiczne, wynikające z autotranscendencji, otwartości człowieka na Boga, są składnikami odrębnych wyobrażeń świata, człowieka i zbawienia. Nie można zatem uważać się za chrześcijanina, wierząc w reinkarnację. Trzeba wybierać. Dalej bowiem rozpoczyna się już synkretyzm, który nie ma nic wspólnego ani z powagą Krzyża, ani z radosnym orędziem Wielkanocy. Katechizm Kościoła Katolickiego stwierdza jednoznacznie: Gdy zakończy się „jeden jedyny bieg naszego ziemskiego żywota”, nie wrócimy już do kolejnego życia ziemskiego. „Postanowiono ludziom raz umrzeć” (Hbr 9,27). Po śmierci nie ma „reinkarnacji” 10.

1 Jan Paweł II, List apostolski „Tertio Millennio Adveniente”, Rzym 1994, nr 9.
2 Jan Paweł II, List do osób w podeszłym wieku, Rzym 1999, nr 14.
3 Por. F.-J. Nolte, „Ist die Idee der Reinkarnation vereinbar mit der christlichen Hoffnung auf Auferstehung?”, w: H. Kochanek (red.), „Reinkarnation oder Auferstehung. Konsequenzen für das Leben”, Freiburg u.a. 1992, s. 263-284.
4 Jan Paweł II, List Apostolski „Tertio Millennio Adveniente”, dz. cyt., 9.
5 Por. R. Blank, „Auferstehung oder Reinkarnation?”, Mainz 1996, s. 55-108.
6 „Katolicki katechizm dorosłych”, Poznań 1987, s. 385.
7 KKK 992.
8 KKK 994.
9 KKK 1015.
10 KKK 1013.

poprzednia strona 1 2 3 4 5 6

ks. Henryk Seweryniak

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?