Czytelnia

Dialog chrześcijańsko-żydowski

Zbigniew Nosowski

Zbigniew Nosowski, W perspektywie sumienia, WIĘŹ 2001 nr 6.

W spowiedzi powszechnej na początku każdej Mszy św. mówimy: Spowiadam się Bogu Wszechmogącemu i wam, bracia i siostry Analogicznie — wobec Boga i innych narodów, a zwłaszcza Żydów — mogłoby się dokonać wyznanie win Polaków. Ukorzenie się przed Bogiem jest potrzebne, bo chrześcijanie — mający być Jego świadkami na ziemi — wielokrotnie nie stanęli na wysokości zadania, zakłamali prawdę o Bożej miłości, złamali Jego przykazania, a mordując swoich bliźnich, zniszczyli Boży obraz trwale wypisany w ofiarach. Symboliczne wyznanie win wobec narodów ma znaczenie także jako akt zobowiązania się, że ze wszystkimi sąsiednimi narodami chcemy żyć w przyjaźni. Sądzę, że bezpośrednia prośba o przebaczenie powinna być skierowana do narodu żydowskiego (tak jak czynili to już polscy biskupi, nie znając jeszcze sprawy Jedwabnego)11, a jej adresatami powinny być rodziny ofiar sprzed sześćdziesięciu lat.

poprzednia strona 1 2 3 4 5 6 7 następna strona

Dialog chrześcijańsko-żydowski

Zbigniew Nosowski

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?