Czytelnia

Sekularyzacja

Tadeusz Szawiel, Wiara i Kościół w Europie, WIĘŹ 2003 nr 5.

Tabela 3.

Jak często modli się do Boga? Jak ważny jest Bóg w życiu?
1999
co najmniej
(średnia na skali od 1 do 10)
codziennie raz w tygodniu rzadko nigdy 1990 1999
Francja 9 10 25 56 4.44 4.37
Wlk. Brytania 17 12 23 48 5.36 4.92
Niemcy Zach. 14 27 30 29 5.30 5.48
Niemcy Wsch. 6 11 17 66 3.78 3.16
Holandia 22 12 18 48 4.85 5.02
Austria 20 24 36 20 6.33 6.61
Hiszpania 22 19 32 27 6.11 5.97
Włochy 38 24 25 13 7.07 7.43
Irlandia 45 24 22 9 7.93 7.41
Polska 51 27 18 4 8.38 8.39
Słowacja 34 20 24 21 4.39 6.63
Czechy 10 7 20 62 4.40 3.63
Węgry 25 13 25 37 5.35 5.36
Rosja 16 11 18 56   5.25
Ukraina 23 18 20 39   6.17
Rumunia 55 21 18 6   8.63
Grecja 49 15 25 11   7.93
Źródło: European Values Study 1990-1999.

Europejczycy i pod tym względem są bardzo zróżnicowani, a wzór tych różnic jest bardzo podobny do wzoru różnic w religijności i praktykach religijnych. Spośród krajów katolickich Polacy, Irlandczycy i Włosi bardzo często zwracają się do Boga w swoim życiu. Podobnie Rumuni i Grecy, spośród z krajów prawosławnych. Najrzadziej odwołują się do Boga Niemcy (ze wschodu), Francuzi i Czesi, którzy z kolei w całej Europie są najmniej religijni i najrzadziej praktykują.

Gdy wprost pytamy o to, jak ważny jest Bóg dla danej osoby (na skali: 1 – w ogóle nieważny, 10 – bardzo ważny), sytuacja jest identyczna: dla Niemców (wschód), Czechów i Francuzów średnie wartości są najniższe, a dla Polaków, Irlandczyków i Włochów najwyższe; bardzo wysokie są również dla krajów prawosławnych, Rumunii i Grecji. Gdy porównamy lata 1990 i 1999, to zmiany w ocenie ważności Boga w życiu są niewielkie, z trzema wyjątkami. W Niemczech Wschodnich i Czechach obserwujemy w tym okresie pewien spadek, natomiast spektakularny wzrost odnotowujemy na Słowacji (o 2,24 punktu!).

Co z “chrześcijańskim Zachodem”?

Europa – Zachód i Wschód – jest chrześcijańska w sensie tradycji i kultury, które bardziej określają Europejczyków niż są oni tego świadomi. To bardzo ważna i często niedoceniana okoliczność. Nie jest to bowiem tradycja zamknięta w archiwach i muzeach, stanowi ona nadal punkt wyjścia i problem.3 Ale znaczenie religii i Kościołów w krajach europejskich jest bardzo zróżnicowane. Od czasu Rewolucji Francuskiej każdy kraj podąża swoją ścieżką. Rezultat jest taki, że mieszkańcy jednych krajów są religijni (jak Włosi), innych w zasadzie niereligijni (jak Francuzi).

Nie wydaje się, by można było mówić o jakichś wspólnych, kierunkowych trendach dla krajów europejskich. Każdy wykształcił sobie właściwy stosunek do religii i formę religijności, która w zasadzie trwa co najmniej w okresie ostatnich dwóch dziesięcioleci. Nie widać też, by globalne procesy, np. członkostwo w Unii Europejskiej, miały jakiś kierunkowy wpływ na religijność. Francja i Włochy różniły się w poziomie religijności i nadal się różnią, mimo że oba kraje są członkami Unii.

Podobnie upadek komunizmu w Europie Środkowej i Wschodniej nie przyniósł żadnych jednorodnych konsekwencji. Upadek komunizmu, transformacja polityczna i gospodarcza okazały się raczej szansą dla Kościołów, szczególnie prawosławnych. W Rosji, na Ukrainie, Białorusi, Rumunii wiara i Kościoły odzyskują utracone niegdyś pole. Ale nie wszędzie – na Słowacji religijność po 1989 roku umacnia się spektakularnie, ale w Czechach raczej słabnie, słabnie także w Niemczech Wschodnich.

poprzednia strona 1 2 3 4 5 6 7 następna strona

Sekularyzacja

Bez Ciebie nie przetrwa WIĘŹ! Jak możesz pomóc?