Czytelnia
Tadeusz Szawiel, Wiara i Kościół w Europie, WIĘŹ 2003 nr 5.
Tabela 3.
Jak często modli się do Boga? | Jak ważny jest Bóg w życiu? | |||||
1999 co najmniej | (średnia na skali od 1 do 10) | |||||
codziennie | raz w tygodniu | rzadko | nigdy | 1990 | 1999 | |
Francja | 9 | 10 | 25 | 56 | 4.44 | 4.37 |
Wlk. Brytania | 17 | 12 | 23 | 48 | 5.36 | 4.92 |
Niemcy Zach. | 14 | 27 | 30 | 29 | 5.30 | 5.48 |
Niemcy Wsch. | 6 | 11 | 17 | 66 | 3.78 | 3.16 |
Holandia | 22 | 12 | 18 | 48 | 4.85 | 5.02 |
Austria | 20 | 24 | 36 | 20 | 6.33 | 6.61 |
Hiszpania | 22 | 19 | 32 | 27 | 6.11 | 5.97 |
Włochy | 38 | 24 | 25 | 13 | 7.07 | 7.43 |
Irlandia | 45 | 24 | 22 | 9 | 7.93 | 7.41 |
Polska | 51 | 27 | 18 | 4 | 8.38 | 8.39 |
Słowacja | 34 | 20 | 24 | 21 | 4.39 | 6.63 |
Czechy | 10 | 7 | 20 | 62 | 4.40 | 3.63 |
Węgry | 25 | 13 | 25 | 37 | 5.35 | 5.36 |
Rosja | 16 | 11 | 18 | 56 | 5.25 | |
Ukraina | 23 | 18 | 20 | 39 | 6.17 | |
Rumunia | 55 | 21 | 18 | 6 | 8.63 | |
Grecja | 49 | 15 | 25 | 11 | 7.93 |
Europejczycy i pod tym względem są bardzo zróżnicowani, a wzór tych różnic jest bardzo podobny do wzoru różnic w religijności i praktykach religijnych. Spośród krajów katolickich Polacy, Irlandczycy i Włosi bardzo często zwracają się do Boga w swoim życiu. Podobnie Rumuni i Grecy, spośród z krajów prawosławnych. Najrzadziej odwołują się do Boga Niemcy (ze wschodu), Francuzi i Czesi, którzy z kolei w całej Europie są najmniej religijni i najrzadziej praktykują.
Gdy wprost pytamy o to, jak ważny jest Bóg dla danej osoby (na skali: 1 – w ogóle nieważny, 10 – bardzo ważny), sytuacja jest identyczna: dla Niemców (wschód), Czechów i Francuzów średnie wartości są najniższe, a dla Polaków, Irlandczyków i Włochów najwyższe; bardzo wysokie są również dla krajów prawosławnych, Rumunii i Grecji. Gdy porównamy lata 1990 i 1999, to zmiany w ocenie ważności Boga w życiu są niewielkie, z trzema wyjątkami. W Niemczech Wschodnich i Czechach obserwujemy w tym okresie pewien spadek, natomiast spektakularny wzrost odnotowujemy na Słowacji (o 2,24 punktu!).
Co z “chrześcijańskim Zachodem”?
Europa – Zachód i Wschód – jest chrześcijańska w sensie tradycji i kultury, które bardziej określają Europejczyków niż są oni tego świadomi. To bardzo ważna i często niedoceniana okoliczność. Nie jest to bowiem tradycja zamknięta w archiwach i muzeach, stanowi ona nadal punkt wyjścia i problem.3 Ale znaczenie religii i Kościołów w krajach europejskich jest bardzo zróżnicowane. Od czasu Rewolucji Francuskiej każdy kraj podąża swoją ścieżką. Rezultat jest taki, że mieszkańcy jednych krajów są religijni (jak Włosi), innych w zasadzie niereligijni (jak Francuzi).
Nie wydaje się, by można było mówić o jakichś wspólnych, kierunkowych trendach dla krajów europejskich. Każdy wykształcił sobie właściwy stosunek do religii i formę religijności, która w zasadzie trwa co najmniej w okresie ostatnich dwóch dziesięcioleci. Nie widać też, by globalne procesy, np. członkostwo w Unii Europejskiej, miały jakiś kierunkowy wpływ na religijność. Francja i Włochy różniły się w poziomie religijności i nadal się różnią, mimo że oba kraje są członkami Unii.
Podobnie upadek komunizmu w Europie Środkowej i Wschodniej nie przyniósł żadnych jednorodnych konsekwencji. Upadek komunizmu, transformacja polityczna i gospodarcza okazały się raczej szansą dla Kościołów, szczególnie prawosławnych. W Rosji, na Ukrainie, Białorusi, Rumunii wiara i Kościoły odzyskują utracone niegdyś pole. Ale nie wszędzie – na Słowacji religijność po 1989 roku umacnia się spektakularnie, ale w Czechach raczej słabnie, słabnie także w Niemczech Wschodnich.